Het laatste nieuws

Het meest actuele nieuws over Troje, met RSS feed

Zwitsers systeem KKKK


Tijdens het KKKK aanstaande zaterdag wordt er, indien nodig, gebruik gemaakt van het Zwitsers systeem om het verloop van de kubbmatch te voorspoedigen. Het systeem wordt als volgt omschreven in de wedstrijdspelregels van de Kubbfederatie (BE).

Indien de organisatie overgaat tot het Zwitsers systeem, dient dit met een duidelijk signaal aangekondigd te worden. De lopende beurt wordt nog uitgespeeld. Vervolgens wordt er opnieuw getost om te bepalen welk team het voordeel krijgt om te starten met het wegnemen van hun om te gooien blokken. Na deze toss gaat het spel gewoon verder zoals het gestopt was voor de toss. 

Het is steeds de achterste blok (het verst verwijderd van de middenlijn) die wordt weggenomen. 

Voorbeeld:
Team A is nog bezig met de beurt tijdens het Zwitsers systeem signaal. Team A werpt deze beurt gewoon uit. Na deze beurt wordt er getost tussen team A en B. Team A wint de toss. 

Het spel wordt verder doorgespeeld dus team B is nu aan beurt om een spelbeurt uit te spelen. Wanneer het terug aan team A is start het zwitsers model en wordt er dus in hun voordeel een blok weggenomen bij het andere team. 

Stel dat team B de toss gewonnen heeft dan zal er in de eerstvolgende beurt van team B één kubb worden weggenomen bij team A. Als team B net een beurt heeft gehad, zal eerst team A nog een beurt krijgen zonder dat er een blok wordt weggenomen. In geen geval mag team B twee beurten na elkaar 

  1. In die beurt heeft team A 2 Kubbs omver geworpen 
  2. Team B moet de 2 Kubbs teruggooien in het vak van team A 
  3. Team A zet de 2 Kubbs recht 
  4. Team A moet de achterste Kubb in hun veld verwijderen. In dit voorbeeld staan er 4 Kubbs op de achterlijn. Team A mag vrij kiezen welke Kubb verwijderd wordt. 

Wanneer na fase 3 nog maar 1 Kubb overblijft, wordt die niet verwijderd! Nu pas gooit team B zijn 6 stokken. Zo elke beurt opnieuw tot wanneer de koning is gevallen.